W pokazie, specjalnie przygotowanym dla Galerii Foksal, Nelly Agassi prezentuje swoją pracę przy użyciu rozmaitych środków wyrazu artystycznego (performance, dźwięk, wideo, grafika, przedmioty). W performance zrealizowanym przy okazji otwarcia ekspozycji, w głównej przestrzeni galerii, w ustawionej na środku sali konstrukcji zbudowanej z metalowego wózka i przeźroczystego pojemnika (przypominającego szpitalny inkubator) leży wewnątrz zbiornika nieruchoma postać artystki, oświetlona fluorescencyjnym światłem dwóch świetlówek. Na frontowej, białej ścianie pojawia się wyświetlany z projektora obraz delikatnej dłoni zaciśniętej w pięść natarczywie bijącej w ścianę, jakby domagającej się niemożliwego do spełnienia - otwarcia białego muru. Nieco neurotyczny dźwięk - przywodzący na myśl szybkie bicie serca lub nerwowe tykanie metronomu - wypełnia galerię, budząc uczucie niepokoju i drżenia w ciałach i umysłach widzów. To puls dzieła sztuki w procesie jego powstawania. Inaczej, jednak, niż w wypadku naturalnych narodzin, leżąca tu postać jest zarazem i matką i dzieciątkiem, artystą i ziełem sztuki, przyczyną i skutkiem: ciężko pracującym jednoosobowym konsylium - pisze współkuratorka wystawy Adi Englman. Prezentację dzieła Nelly Agassi uzupełnia sporządzony przez policyjnego technika, na podstawie opisu podanego przez znajomego artystę, pamięciowy portret artystki. Niedokładny, rozmazany wizerunek przywołany z zakamarków pamięci przypomina, że sztuka to nie tylko kreacja, ale też i poszukiwanie, nieustanna syzyfowa wędrówka w głąb pamięci, wyobraźni, odczuć. To również zapominanie i odrzucanie, niepewność, ale i zrozumienie pozwalające odkrywać samą siebie i dopiero wówczas realizować dzieło w odpowiedniej formie zaklętej w przedmiot, kolor, czas, przestrzeń. Istotą wystawy jest ukazanie tego momentu twórczego w którym najsilniej przebiegają impulsy i możliwości kreacji.
Kuratorzy wystawy: Adi Englman i Jaromir Jedliński
Zrealizowano ze środków Narodowego Centrum Kultury
Dziękujemy za współpracę Ambasadzie Izraela w Warszawie, The Jerusalem Center for the Visual Arts, Dvir Galery, Tel Aviv oraz Komendzie Policji w Poznaniu i Komendzie Stołecznej w Warszawie