Danił D. Lider (1917-2002), w roku 1937 rozpoczął studia w Rosyjskiej Akademii Sztuk Pięknych w Leningradzie. W 1941 roku z racji niemieckiego pochodzenia zesłany został na Ural. Studia ukończył dopiero w 1956 roku, a pierwsze projekty scenograficzne zrealizował w teatrze w Czelabińsku. Później pracował w Teatrze Komedii w Leningradzie, a od 1962 roku w kijowskich teatrach. Najpierw w Teatrze Komedii Muzycznej, a potem w najsłynniejszym ukraińskim Teatrze Dramatycznym im. Iwana Franki. Od roku 1975 kierował Katedrą Kompozycji Kijowskiego Instytutu Sztuk Pięknych. Do najsłynniejszych jego scenograficznych koncepcji, będących rodzajem filozoficznych przesłań należą: Król Lear Szekspira, Maskarada Lermontowa, Wiśniowy Sad Czechowa. Był nie tylko cenionym scenografem, ale również teoretykiem sztuki, autorem wielu rozpraw, artykułów i esejów, założycielem własnej szkoły scenograficznej, autorem idei scenografii aktywnej. Pod koniec lat 80., uczestnicząc w Międzynarodowym Quadriennale Scenografii w Pradze, w dziale poświęconym Czechowowi, pokazał aranżację pt. Nasz Sad. Opakowane folią projekty do Wiśniowego Sadu i propagandowej sztuki Witaj Prypeć oraz namalowany przez siebie obraz zestawił z olbrzymimi foliowymi workami z suchymi liśćmi z Kijowa. Do takich worków, po wybuchu czernobylskiej elektrowni zbierano napromieniowane liście z drzew. Na środku sali ustawił dzbanek z zatrutą kijowską wodą i czarny, spalony kikut drzewa.
Danil D. Lider (1917-2002) started his studies at the Russian Academy of Fine Arts in (then) Leningrad. In 1941 he was sent far behind the Ural Mountains because of his German origin. He graduated from the Academy only in 1956, realising his first stage designs in the theatre in Chelyabinsk. Then he worked at the Comedy Theatre in Leningrad, and since 1962 in various Kiev theatres, firstly at the Musical Comedy Theatre, and then at the Ivan Franko Dramatic Theatre, the most famous Ukrainian theatre. Since 1975 he directed the Chair of Composition of the Institute of Fine Arts in Kiev. To his most famous stage design conceptions, which are certain kind of philosophical messages, belong Shakespeare's King Lear, Lermontov's Masquerade, and Chekhov's Cherry Orchard. He was not only a highly regarded stage designer, but also an art theoretician, the author of numerous dissertations, articles and essays, the founder of his own stage design school, and the author of the idea of active stage design. At the end of the eighties he took part in the International Stage Design Quadrennial in Prague, where in the division devoted to Chekhov he showed the arrangement of the exhibition entitled Our Orchard. In that arrangement he composed the wrapped in plastic stage designs for The Cherry Orchard and for the propaganda play of Welcome, Pripet, as well as his picture with huge plastic bags filled with dry leaves from Kiev. To such bags were collected radiated tree leaves after the nuclear plant disaster in Chernobyl. In the middle of the room he put a jug with poisoned water from Kiev and the black stump of a burnt tree.