4 września, 2007
Otwarcie: 4.09.2007, godz. 18:00
5.09.2007 – 5.10.2007
To pierwsza w Galerii Foksal wystawa Michaela Kidnera – wybitnego artysty angielskiego (ur. 1917), który we wrześniu 2007 roku obchodzi swoje 90. urodziny. Kidner wpierw studiował historię i antropologię w Cambridge University, potem dopiero sztuki piękne w licznych szkołach i uczelniach. Jego twórczość, a także postawę życiowo-artystyczną, cechuje odnoszenie się do wielorakich dyscyplin wiedzy; nazwać ją można – sztuką-chcącą-wiedzieć, acz postępowanie artysty oparte jest na intuicji i bezpośrednim doświadczeniu w głównej mierze, a zwłaszcza na wsłuchiwaniu się w uczucia. Obrazy naprawdę przekazują uczucia, jakieś uczucie, myślę – powiedział niedawno, śmiejąc się przy tym z zakłopotaniem. Pracę tę charakteryzuje jeszcze swoiste poczucie humoru, żywa inteligencja, co ujawnia się w tytułach nadawanym owocom pracy zwykle już po jej ukończeniu, dowcip pokrewny temu, jaki napotykamy w pewnych terminach w domenie fizyki, teorii chaosu czy kosmologii – przenośnie, skróty, paradoksy. Kidner jest Członkiem Royal Academy of Arts, mieszka i pracuje w Londynie, chociaż sporą część jego biografii wypełniało nieustanne podróżowanie, przez większą część jego dojrzałego życia – wespół z żoną Marion Frederick-Kidner, która stała się współsprawczynią jego licznych artystycznych wyborów oraz decyzji.
Pokaz w Galerii Foksal pt. Zakłócona równowaga to nie pierwsza prezentacja prac tego artysty w Polsce; wystawiał on w naszym kraju swoje prace parokrotnie począwszy od roku 1981 roku, kiedy odbyła się jego wystawa w Galerii ON w Poznaniu, a bardziej całościowo po roku 1985, kiedy odbyła się retrospektywna w owym czasie wystawa jego dorobku w Muzeum Sztuki w Łodzi (miał on później swoje pokazy także m. in. w Galerii Krzysztofory w Krakowie, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Galerii Uniwersyteckiej w Cieszynie, Galerii Muzalewska w Poznaniu; jego prace znajdują się w Polsce m.in. w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, a także w zbiorach prywatnych). Wystawiał on swoje prace w większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych. W Europie realizował wiele zamówień publicznych. Na naszym kontynencie oraz w USA prace Kidnera wchodzą w skład najbardziej znaczących kolekcji (m.in.: Tate w Londynie, Moderna Museet w Sztokholmie, Gulbenkian Foundation w Lizbonie, MoMA w Nowym Jorku). W latach 60. artysta związany był z grupą artystyczną Systems. Współpracował ze znaczącą w owym czasie Grabowski Gallery w Londynie (założoną i prowadzoną przez Mateusza Grabowskiego, który swoją kolekcję sztuki międzynarodowej przekazał w latach 70. do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi). Przez wiele lat Michael Kidner nauczał w Bath Academy of Art w Corsham (w latach 80. prowadził gościnnie kurs w filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie). Dodać tu można, iż łączą go przyjaźnie artystyczne w Polsce m.in. z Jerzym Kałuckim, Jerzym Wrońskim, Andrzejem Szewczykiem (1950-2001), Markiem Chlandą. Ponadto Michael Kidner blisko współpracował z Ryszardem Stanisławskim oraz Jaromirem Jedlińskim. Interesował się dokonaniem twórczym Katarzyny Kobro, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego. Michael Kidner wyznał przed rokiem: Był to wielki moment w moim życiu, ta wystawa w łódzkim Muzeum Sztuki.
W aktualnie pokazywanej w Galerii Foksal wystawie zaprezentowanych zostanie kilka dużych rozmiarów prac na papierze (barwnych rysunków) stanowiących wizualne dociekania na temat porządku i jego zaburzeń (zamierzonych z premedytacją przez autora oraz immanentnych dla samego istnienia jakiegokolwiek systemu), a także na temat tytułowych: równowagi oraz jej zakłóceń. Znajdujemy tu zatem takie m.in. prace, jak: Lurching Man (Zataczający się człowiek), Collapsing Order no. 1 (Załamujący się porządek nr 1), czy też Colour System Becoming Unpredictable 1 (Nieprzewidywalny system barw 1). Wszystkie te prace, jak i pozostałe wystawione w Galerii Foksal, powstały w 2007 roku. Jedna z nich nosi tytuł You Name It (Ty ją nazwij), co wyraża stałą praktykę autora, często po wykonaniu pracy pytającego osoby, którym ją pokazuje, jakie ta praca wywołuje w nich skojarzenia, bądź też, jak by ją nazwali. Tu praktyka ta, postawa artysty z gruntu zakorzeniona w dialogu, znajduje swój dosłowny wyraz. Generalnie rzecz ujmując, a w nawiązaniu do własnych wypowiedzi artysty, powiedzieć można, iż dąży on do dopuszczania by efekt jego pracy rozrastał się w zgodzie sam ze sobą.
Michael Kidner współpracuje z Angela Flowers Gallery w Londynie, tam też zaprezentowana będzie we wrześniu-październiku 2007 roku retrospektywna wystawa artysty. Flowers Gallery była pomocna w zorganizowaniu wystawy Michaela Kidnera w Galerii Foksal.