Usługa języka migowego
Abstrakcyjny, kolorowy obraz przedzielony pasem pocztówek ułożonych jedna pod drugą, pionowo. Pocztówki przedstawiają wzgórza w ciepłych kolorach.

Tomasz Ciecierski, AD HOC

3 lutego, 2023

Otwarcie: 3.02.2023, godz. 18
3.02. – 18.03.2023
Kurator: Lech Stangret

 

W Galerii Foksal, na wystawie prac Tomasza Ciecierskiego, należącego do grona najwybitniejszych współczesnych polskich malarzy, prezentowane są obrazy i kolaże powstałe w 2022 roku. Większość dzieł będzie miała podczas tej ekspozycji swoją premierę. Tomasz Ciecierski od wielu lat związany z Galerią Foksal ujawniał w tym miejscu, już wielokrotnie, swoje najnowsze dokonania. Charakterystyczną cechą twórczości Ciecierskiego jest tworzenie malarskich cyklów składających się na swoisty „traktat o malarstwie”. Jego refleksje o malarstwie, a przede wszystkim o istocie samego malowania, pozwalają mu na weryfikowanie i nieustanne aktualizowanie tego medium. Pokaz najnowszych dzieł artysty ukazywać ma w zarysie obecne kierunki rozwoju jego sztuki.

Tematycznie odnajdziemy w nich problematykę, która nurtowała twórcę już od lat 90. ubiegłego wieku, jak pejzaż, architekturę czy przedmioty z najbliższego otoczenia. W wybranych do zaprezentowania w Galerii Foksal dwóch malarskich tryptykach autor umieszcza w środkowym, wąskim, wertykalnym pasie – fotografie, (w jednym widokówki, a w drugim kolażowe zestawienia fragmentów architektury wewnętrznej i zewnętrznej) flankowane po bokach zamalowanymi płótnami. W charakterystycznym dla siebie stylu Ciecierski tworzy wielokadrowe obrazy, pozbawione jednej dominanty, używając do ich kreacji, na równych prawach zarówno fotografii, jaki czysto malarskich środków.

Poza obrazami Tomasz Ciecierski stworzył w ostatnich latach kilka serii kolaży. Zbiór ten obecnie liczy już kilkadziesiąt prac. Z tej imponującej kolekcji zostało przypadkowo wybranych na wystawę zaledwie kilkanaście z cyklu zatytułowanego „AD HOC”. Artysta wykonał je naklejając na standardową kartkę o formacie A4 wycięte z fotografii detale lub fragmenty zdjęć otaczających go przedmiotów codziennego użytku. Czasami tak banalnych, że często niemal niezauważalnych. Łączył je z wyciętymi kawałkami zdjęć rzeczy, które akurat przykuły jego uwagę, gazetami etc. Te kolaże wydają się tworzyć swoiste prywatne archiwum autora, ale zawarta w nich poetyka zwykłych rzeczy, których używamy na co dzień, którymi się otaczamy, zmusza do głębszej, intelektualnej i uniwersalnej refleksji.