10 września, 2024
„Podwójna podroż” to publikacja skupiająca się na recepcji i prezentacji dorobku Bianki Rolando.
Autorka od wielu lat współpracuje z Galerią Foksal jako artystka wizualna i poetka. To unikalne połączenie twórczości wizualnej i poetyckiej staje się elementem rozpoznawczym dzieła Bianki Rolando, zaś obie aktywności artystyczne powinny być odczytywane wspólnie.
Przenikające się tropy językowe, inspiracje wizualne, rysowanie poezji czy oddanie metafor poetyckich w języku wizualnym buduje u autorki przemyślany przekaz.
Sztuka Bianki Rolando jest metafizyczna, wymaga od widza przebicia się przez istotę i analizy poszczególnych wizualizacji oraz ich znaczeń. Artystkę interesują język, poszukiwanie metafor łączących literaturę i sztukę.
Książka powstała przy okazji wystawy „Mleko potrafi uciec” Bianki Rolando prezentowanej w Galerii Foksal wiosną 2024 roku.
O napisanie tekstów zostały poproszone osoby, które od wielu lat obserwują autorkę – zarówno jako poetkę, jak i artystkę.
Książkę uznać można za pierwszą, dwudziedzinową – literacką i artystyczną – monografią twórczości Bianki Rolando.
W publikacji znalazły się teksty krytyczne oraz eseje wybitnych specjalistów z pola sztuk wizualnych i literatury: prof. Anity Jarzyny, dr Mariki Kuźmicz, Natalii Malek, Joanny Mueller, prof. Pawła Piszczatowskiego oraz Adama Wiedemanna.
Spotkanie odbędzie się w ogrodzie SARP obok Galerii Foksal.
Wydarzenie z udziałem artystki oraz autorek i autorów tekstów zamieszczonych w publikacji.
Ogród SARP przy Galerii Foksal
ul. Foksal 1/4, Warszawa
6.09 (piątek), godz. 18:00
wstęp wolny
//dostępność: wydarzenie tłumaczone na polski język migowy//
Zdjęcie użyte do promocji wydarzenia zostało wykonane przez Biankę Rolando podczas rezydencji artystycznej w Pekinie (2024).
Bianka Rolando – urodzona w 1979 roku w Warszawie artystka, poetka, pisarka, doktor habilitowana w zakresie sztuk pięknych, profesorka na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prowadzi pracownię rysunku na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Kaliszu.
Wśród jej książek poetyckich znalazły się: „Rozmówki włoskie” (2007), „Biała książka” (2009), „Stelle” (2018), „Ostańce” (2020) „Absyda” (2024).
Jej prace wystawiane były w wielu miejscach w Polsce i na świecie: „Czarna skrzynka” (Galeria Foksal, Warszawa 2010), „Co widać? Polska Sztuka dzisiaj” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2014), „Dobosz” (Gdańska Galeria Miejska, 2019), „Floraphilia, revolution of plants” (Temporary Gallery, Kolonia 2021), „Rol-And-Drop Twin Jackpot” (Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Ustka 2023).