20 października, 2023
wernisaż: 20 października, godz. 18.00-22.00
wystawa trwa: 20 października-2 grudnia
kuratorka: Maria Rubersz
Archiwista pracujący z obiektami przeszłości otwiera je na przyszłość. Karol Radziszewski bierze na warsztat Archiwum Galerii Foksal – fotografie, narracje oraz tożsamość tej awangardowej Galerii. Dzięki jego malarskim gestom z ikonicznych zdjęć, takich jak „Tratwa Meduzy” Tadeusza Kantora, wydobywa alternatywne historie kryjące się w tych opatrzonych obrazach. Dociera również do zupełnie nieznanych i niepublikowanych fotografii, jak reportaż Eustachego Kossakowskiego na temat grupy Neo-Neo. W zabawnych działaniach tandemu artystów odnajduje scenę kojarzącą się z feministyczną pracą Natalii LL – „Sztuka konsumpcyjna” – która przecież powstała kilka lat po reportażu odnalezionym w Galerii. Z jednej z tysięcy fotografii z „Umarłej klasy”, wyjątkowo skrupulatnie dokumentowanego spektaklu Kantora, kadruje wypięte nagie pośladki przywołując postać Krzysztofa Niemczyka oraz jego queerowe akcje z lat 70. XX wieku.
Wystawie towarzyszy publikacja z m.in. reprodukcjami dokamerowych działań, reżyserowanych przez Radziszewskiego. Artysta wykorzystał wątpliwości wokół wizyty w Galerii Foksal Allana Kaprowa w 1976 roku, który rzekomo nie zgodził się na realizację zaplanowanego happeningu. W Archiwum znajdują się jednak poszlaki wskazujące na inny scenariusz. Radziszewski wykorzystał te strzępy informacji oraz oryginalną instrukcję Kaprowa zachowaną w jednej z teczek, by wprowadzić do Archiwum Galerii Foksal nagie męskie ciała, raz na zawsze zmieniając postrzeganie zbiorów kolebki konceptualizmu. Teksty w katalogu autorstwa Michała Grzegorzka i Marii Rubersz.
Katalog do wystawy dostępny po kliknięciu: Nos w dupie
Karol Radziszewski „Tratwa Meduzy” – na grafice wykorzystano fotografię Eustachego Kossakowskiego z Archiwum Galerii Foksal.
Projekt współfinansowany przez Miasto st. Warszawa oraz BWA Warszawa.
Fot. Bartosz Górka