Usługa języka migowego

God’s Memoirs (excepts)

November 25, 2004

Opening: 25.11.2004, 6.00 pm
25.11.2004 – 7.01.2005

Wystawa prezentowana obecnie w Galerii Foksal to kolejny głos, jak powiedział artysta, na temat „przywracania sztuce jej ezoterycznego charakteru, sensu i rangi”. Tadeusz Sławek określił wręcz Chlandę jako „artystę religii” (tak samo, jak powiada się o kimś, iż jest „człowiekiem książki”); sam Chlanda zaś poddaje poważnemu namysłowi swoje nieortodoksyjne odniesienia do obszaru styku pomiędzy sztuką a elementem religijnym, mówiąc: Rzecz, która mnie zawsze szalenie interesowała w religii to humor. Chlanda, bowiem, to sceptyk, człowiek polemiki.

W galerii pokazany będzie cykl rysunków, układający się w zespoły po cztery plansze (kwartety), powiązany z obiektami przestrzennymi oraz zapisem filmowym, któremu Marek Chlanda nadał tytuł Pamiętniki Boga w nawiązaniu do zapisków Pära Lagerkvista. Cytaty z tych zapisków w polskim przekładzie pojawiają się na planszach integralnie połączonych z figuralnymi i nieprzedstawiającymi rysunkami. Obiekt przestrzenny to naturalnej wielkości konfesjonał, na którego wewnętrzną, tylną ścianę wyświetlana jest projekcja zapisu filmowego bawiącej się pary łasic.

Obecnej wystawie Marka Chlandy w Galerii Foksal towarzyszy publikacja, która odnosi się do aktualnego pokazu Pamiętniki Boga (fragmenty), oraz do poprzedniej wystawy Marka Chlandy w Galerii Foksal wiosną 2003 r., Vistula Codex.

Marek Chlanda (ur. 1954 w Krakowie) ukończył krakowską ASP. Zajmuje się głównie rysunkiem i rzeźbą. Miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych, m.in.: Seria XIII w Galerii Mały Rynek w Krakowie (1978); Gammel Kongevej w Galerie Kanal 2 w Kopenhadze (1981); Rysunki, rzeźby, reliefy w Muzeum Sztuki w Łodzi (1985); Den Umulige Kaerlighed w Fyns Kunstmuseum w Odense (1987); Selection for Budapest, Muzeum Sztuki w Łodzi i Budapest Galéria w Budapeszcie (1990); Sculptures and Drawnings w Tel Aviv Museum of Art w Tel Avivie (1993); A Sculpture Installation w Curt Marcus Gallery w Nowym Jorku (1995); Hasta la muerte w Galerii Foksal w Warszawie (1996); Rysunki w Starmach Gallery w Krakowie (1998). Uczestniczył w kilkudziesięciu ekspozycjach zbiorowych, m.in.: XI Biennale de Paris w Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris w Paryżu (1980); Miejsca rzeźby – Joseph Beuys, Marek Chlanda, Royden Rabinowitch w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych   Warszawie (1988); Verzameling II w Museum van Hedendaagse Kunst w Antwerpi (1990); Muzeum Sztuki w Łodzi 1931-1992. Collection – Documentation – Actualité w Musée d’Art Contemporain de Lyon i L’Espace Lyonnais d’Art Contemporain w Lyonie (1992); Polnische Avantgarde 1930-1990 w Muzeum Sztuki w Łodzi, Neuer Berliner Kunstverein i Staatliche Kunsthalle, Berlin 1992-1993; Gdzie jest brat twój, Abel? w Galerii Zachęta w Warszawie (1995).

Wcześniejsze zespoły prac Chlandy, w których ujawniła się pokrewna Pamiętnikom Boga postawa prezentowane były w trakcie ostatnich paru lat: Trzy tematy biblijne (z Janem Lebensteinem oraz Andrzejem Pawłowskim) w BWA w Katowicach (2001); Tryptyki nawracania w Galerii Starmach w Krakowie (2002); Villa Serena w Galerii Muzalewska w Poznaniu, (2002); „Miejsce dla Ignacego w Galerii u Jezuitów w Poznaniu (2003); Vistula Codex w Galerii Foksal (2003) czy wybór prac z zespołów: Pamiętniki Boga, Zaświaty oraz Pudełka nagrobne w Galerii Starmach (2004).