Usługa języka migowego

DIVER

21 października, 2011

Otwarcie: 20.10.2011 r., godz. 18:00
21.10.2011 – 24.11.2011
Kuratorzy: Katarzyna Krysiak, Lech Stangret

Galeria Foksal zaprasza na wystawę wybitnego rzeźbiarza i pedagoga, prof. Nahuma Teveta, jednego z najbardziej cenionych współczesnych artystów tworzących obecnie w Izraelu.

W latach 70. Nahum Tevet współtworzył scenę postminimalizmu, obok takich artystów jak Micha Ulmann, Joshua Neustein oraz Buki Schwartz, nurtu niezwykle znaczącego w historii sztuki izraelskiej. Artysta przez lata konsekwentnie rozwijał indywidualny język tworząc totalne instalacje rzeźbiarskie, niemal całkowicie anektujące przestrzeń, w której powstają. Te rozbudowane, barwne, wykonane z drewna konstrukcje przestrzenne, z jednej strony przywodzą na myśl architektoniczne makiety, miejskie panoramy lub minimalistyczne meble, formalnie wyraźnie odnoszące się do tradycji modernistycznych ruchów: od Bauhausu i konstruktywizmu, po minimalizm i postminimalizm. Z drugiej zaś strony istotną rolę w odbiorze pracy Teveta odgrywa aspekt socjologiczny i historyczny odnoszący się do kultury izraelskiej i prywatnych historii. Obiekty, swoją prostotą i surowością materiałów przypominające skromne umeblowanie kibuców, stają się zapisem pamięci o utopiach minionego wieku i jednocześnie odbiciem pewnej melancholii za światem, w którym artysta dorastał. Złożoność pracy artysty opiera się także na danej widzom możliwości poruszania się pomiędzy geometrycznymi, barwnymi formami instalacji, precyzyjnie skomponowanymi w konkretnej przestrzeni. Rozciągnięte w czasie oglądanie obiektów, ze skrajnie różnych punktów widzenia, może powodować różne doświadczenia percepcji jego sztuki, zarówno na poziomie formalnym jak i znaczeniowym. Wieloznaczność zawarta w pracy artysty sytuuje jego instalacje pomiędzy rzeźbą, a malarstwem, na granicy architektury i abstrakcji jednocześnie.

Nahum Tevet od początku przygotowywał instalację Diver z myślą o specyfice przestrzeni Galerii Foksal, w odniesieniu do jej proporcji i tradycji tego miejsca. Jego wcześniejsze realizacje powstawały zwykle w dużo większych przestrzeniach, były bardziej rozbudowane, niekiedy wręcz monumentalne, trudne do ogarnięcia wzrokiem. W Galerii Foksal widz jednym spojrzeniem może uchwycić całość kompozycji, zajmuje pozycję dominującą. W trakcie pracy artysta spostrzegł, że niezwykle ważnym stał się dla niego wymiar emocjonalny wystawy w tym miejscu. Chodziło zasadniczo o wspólne odniesienia do modernistycznej tradycji, do silnych związków z konstruktywizmem, minimalizmem, bardzo istotne tak dla jego sztuki, jak i dla twórczości wielu artystów i wyborów krytyków współtworzących historię Foksalu. Jednakże ów pierwiastek emocjonalny wywołał też bardzo głębokie własne wspomnienia. Kreacja ekspozycji dla Galerii Foksal stała się dla Teveta, podobnie przypadkowym bodźcem, jak dla Prousta smak zamoczonej w herbacie magdalenki. Wyzwoliła refleksje związane z powołaniem artystycznym i odzyskiwaniem poprzez sztukę tego co utracone — związku z rzeczywistością i osobistą przeszłością. Samorzutnie pojawiające się wspomnienie rodziców pochodzących z kresów dawnej Rzeczypospolitej sprokurowało namysł nad dokonaniem przeglądu magazynu pamięci semantycznej, do innego spojrzenia na zawarte tam składowe informacje. Zrodziło pytania o przypadkowość pokrewieństwa własnych poszukiwań twórczych i artystów z Galerii Foksal oraz kategorii semantycznych odnoszących się do znaczeń; artysta izraelski, artysta polski. Czy złożona i trudna historia polsko — żydowskich stosunków stygmatyzowanych różnymi indywidualnymi losami nie decyduje o płynności jednoznacznej denotacji skoro u niego, jednego z jasno przecież artykułowanych desygnatów wywołuje pytanie o wpływ polityczno-historycznych granic na zdefiniowanie cech wchodzących w zakres określonego znaczenia.

Nahum Tevet, ur. w 1946 r. w Kibucu Messilot, Izrael. Mieszka i pracuje w Tel Avivie. W latach 1969–1970 studiował malarstwo u Raffi Lavie. Od 1980 r. wykłada w Bezalel Academy of Art and Design w Jerozolimie. Od roku 2001 kieruje założonym przez siebie Programem Seminariów Magisterskich Bezalel Academy of Art and Design w Tel Avivie. Uhonorowany licznymi nagrodami. Prace Nahuma Teveta znajdują się w wielu znaczących kolekcjach sztuki (m.in. The Israel Museum, Jerozolima; Museum of Modern Art, Nowy Jork; Kaiser Wilhelm Museum, Krefeld;  Robert Rauschenberg Foundation, Nowy Jork; FRAC Bretagne, Francja; Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wiedeń;  Magasin 3 Stockholm Konsthall; Tel Aviv Museum of Art;  Haifa Museum of Art.; Herzliya Museum of Contemporary Art).

Artysta wystawiał swoje prace w prestiżowych galeriach i muzeach na świecie. Wybrane wystawy indywidualne: The Israel Museum, Jerozolima (1976, 1984, 2007), CUNY Graduate Center, Nowy Jork (1982), Kunsthalle Mannheim (1986), Neue Galerie Sammlung Ludwig, Aachen (1987), Tel Aviv Museum of Art (1991), Museum of Modern Art/Ludwig Foundation, Wiedeń (1997), Dvir Gallery, Tel Aviv (1998), DCA Dundee Contemporary Arts (2004), MACRO Museum for Contemporary Art, Rzym (2008), Herzliya Museum of Contemporary Art, (2008), Fondatione Volume, Rzym (2009).
Wybrane wystawy zbiorowe: Documenta 8, Kassel (1987), XXII Bienal de Săo Paulo (1994),  Carnegie International Museum of Art, Pittsburgh (1999), Biennale w Wenecji (2003), 4 Biennale de Lyon (2007), Brussels Biennale (2008), Herzliya Biennale (2011).

W roku 2009 w poznańskiej galerii AT miała miejsce pierwsza w Polsce prezentacja jego twórczości pt. 1 i 1 jest 2 (podzielone). W roku 2010 brał udział w Fokus Łódź Biennale.

Wystawa zrealizowana ze wsparciem Ambasady Izraela.